SEO
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering (SEO) syftar på att förbättra en hemsidas struktur, innehåll, teknik och användarupplevelse för att få en plats i Googles organiska sökresultat.
Målet är att locka till sig besökare genom att placera din hemsida över dina konkurrenter i sökresultaten på Google, med hjälp av olika nyckelord och sökfraser samt frågor som din målgrupp söker efter på Google eller liknade sökmotor.
Jag tar mig tid att lära känna dig och ditt företags koncept så att jag kan arbeta med att utveckla en anpassad SEO-strategi som är skräddarsydd för dina behov.
Har du en stor hemsida med måga sidor? Kontakta mig för ett anpassat special pris.
Grundläggande sökmotoroptimering
Fast pris: 2900 kr/SEK för hemsida med max 9 sidor (engångsbelopp)
- Installation och konfigurering av SEO Program
- Anpassade sökord/nyckelord
- Meta beskrivning
- Textbeskrivning av dina bilder
- Indexering på Google
- Indexering på Bing
Varför är SEO viktigt?
SEO hjälper till att förbättra en hemsidans synlighet i sökmotorer som använder en algoritm för att återge relevanta sidor som är länkade till sökningen. Genom att optimera hemsidans innehåll så kan ditt företag rankas högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP), vilket leder till ökad organisk (icke-betald) trafik.
Denna synlighet är avgörande eftersom de flesta användare tenderar att klicka på de första sökresultaten, vilket gör toppositionerna mycket eftertraktade och fördelaktiga för ditt företag och din hemsida.
SEO innebär att hemsidan inte bara optimeras för sökmotorer utan även för användare. Det innebär bland annat att göra webbplatsen snabbare, mer lättnavigerad och mobilvänlig. En bättre användarupplevelse leder till större engagemang och mycket längre besökstider samt fler konverteringar.
- Konkurrensfördel
Genom att effektivt optimera din webbplats kan du överträffa konkurrenterna i sökrankningen.
- Trovärdighet och förtroende
Webbsidor som visas högre upp i sökresultaten uppfattas ofta som mer pålitliga och trovärdiga.
- Förbättrad användarupplevelse
En bättre användarupplevelse leder till större engagemang, längre besökstider och fler konverteringar.
Checklista för SEO
- Välj nyckelord
Innan du väljer ett nyckelord ska du identifiera huvudtemat för hemsidan. Temat är ämnet för din sida, så skriv ditt innehåll för att återspegla det. Nyckelord är en viktig del av SEO’n
- Beskriv dina bilder
Bildformatet Img mg-1.jpg säger ingenting om bilden i ditt bildgalleri. Skriv vad bilden föreställer och undvik siffror, och du bör alltid inkludera viktiga nyckelord i texten.
- Organisera texten
Håll texten kort (minst 300 ord) och organisera innehållet för optimal digital läsning. Underrubriker är obligatoriska, och punktlistor är bra och lättlästa för dina läsare
- Titeltaggar
Titeltaggarnas och metabeskrivningsfilernas placering i sökresultaten avgör hur många som hittar din sida och hur ditt innehåll presenteras där.
- Kom ihåg länkar
För att skapa en bättre användarupplevelse bör du se till att dina länkar är tydliga och beskrivande. Det hjälper besökarna att förstå exakt vart en länk leder dem.
- Meta beskrivning
Det är viktigt att skriva tydliga, relevanta och engagerande metabeskrivningar med nyckelord i början av skrivprocessen. Kom ihåg att hålla koll på den maximala längden.
